tangentbord.jpg

Inloggning med e-legitimation

E-legitimationen eller e-tjänstelegitimationen fungerar som en elektronisk ID-handling kopplad till en specifik person. Är ni flera som kommer att använda KPA Direkt 2.0, behöver varje användare dels kunna identifiera sig elektroniskt, dels ha behörighet till systemet.

Det finns flera typer av elektroniska ID-handlingar: Bank-id, Mobilt Bank-id, Steria och SITHS-kort. När du ansöker om behörighet till KPA Direkt 2.0 (se länk nedan) kryssar du för vilken typ av legitimation ni använder hos er. Om ni använder Steria måste du också ange ett certifikatsnummer.

Om du inte vet vilken lösning ni har

Är du osäker på vilken lösning ni använder, eller om du inte vet var du hittar certifikatsnumret (om ni använder Steria) rekommenderar vi att du vänder dig till er IT-avdelning.

Om ni inte har någon lösning för elektronisk identifiering hos er, måste detta beställas hos en utfärdare av e-legitimation eller e-tjänstelegitimation. Tänk på att det ibland kan ta upp till sju arbetsdagar att utfärda e-tjänstelegitimation. Behörighetsanmälan fyller ni i så snart uppgifterna om valt sätt för elektronisk identifiering finns klara.

Teknisk support

Om du har behov av teknisk support är du välkommen att ringa på telefon: 08-772 83 00. 

Vi kan dock inte svara på frågor gällande e-legitimation och e-tjänstelegitimation, i sådana frågor hänvisar vi dig till Steria, www.steria.se

Utfärdare av e-legitimation

www.e-legitimation.se

www.steria.se

Utfärdare av e-tjänstelegitimation

Steria (direkt till beställning)

 

Relaterade artiklar

service-2.jpg

Behörighetsanmälan

För att kunna arbeta i KPA Direkt 2.0 behövs förutom e-legitimation även behörighet att använda systemet.

Läs mer