Kerstin Grönwall – ny miljöchef i KPA Pension

2008-09-09

- Jag tänker kämpa för att allt fler företag ska inse att de måste prioritera sitt miljöarbete. Det säger Kerstin Grönwall, ny miljöchef i KPA Pension.

KPA Pension miljöcertifierades 1998 enligt ISO 14001– som första finansiella bolag i Europa. Bolaget är koldioxidneutralt sedan 2003. Och har minskat sina egna koldioxidutsläpp med 35 procent samtidigt som antalet anställda har ökar med 36 procent. Samtidigt prioriteras det externa miljöarbetet eftersom KPA Pension är en betydande kapitalförvaltare. Därför söker miljöchefen upp ett 20-tal företag varje år.

- Vi sätter miljöbetyg på samtliga investeringar. De svenska med lägst betyg besöker vi för att påverka och hjälpa dem att ta ett aktivt miljöansvar. I nästan alla företag ger vårt miljöarbete konkreta resultat, säger Kerstin Grönwall. Kerstin Grönwall tar över efter den förre miljöchefen Rolf Wikander som nu går i pension. Det är han som har lagt grunden till KPA Pensions framgångsrika miljöarbete. Kerstin Grönwall kommer närmast från en tjänst som affärsutvecklare och projektledare på KPA Pension. Tidigare har hon haft flera chefsjobb både i SEB Försäkring, i Folksam och i KPA Pension, bland annat har hon arbetat som vd i KPA Fonder.

"Hälften av all upphandling ska vara grön 2010"

- Miljöfrågorna står mer än någonsin i fokus. Vi hoppas också kunna dela med oss av vår erfarenhet och kompetens till kommuner och landsting i takt med att grön upphandling sprider sig. Margot Wallström, vice ordförande i EU-kommissionen, siktar ju på att hälften av all upphandling ska vara grön 2010, säger Kerstin Grönwall. - Vi har en viktig position att förvalta på miljöområdet. Och vi vet att vi har våra kunders fulla stöd. Kerstin Grönwall har ett genuint miljöintresse och lång erfarenhet inom pensionsområdet. Därför är jag säker på att vi nu tar ytterligare ett steg framåt i vårt aktiva miljöarbete för att fortsätta ligga i framkant i branschen, säger Bertil Repfennig, vd i KPA Pension.

För ytterligare information:

Kerstin Grönwall, miljöchef KPA Pension, tel 08-665 48 39 Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37