KPA Pension stöder FN-Förbundets kampanj mot barnäktenskap

2012-05-27

Om ett par veckor går Sveriges alla skolbarn på sommarlov, men inte alla barn och ungdomar ser fram emot ledigheten. Inför sommarlovet finns en särskild oro hos många ungdomar för att giftas bort i samband med en utlandsresa, då tiotusentals unga i Sverige upplever att de inte kan välja själva vem de ska gifta sig med.

Som en del i vårt hållbarhetsarbete samarbetar KPA Pension med Svenska FN-förbundet sedan många år tillbaka. Därför är var det självklart för oss att stödja kampanjen Stoppa Barnäktenskap.

"Vi uppmuntrar fler att engagera sig"

– Att motverka att 20 000 flickor under 18 år gifts bort varje dag är att ta ställning både för flickornas rättigheter och för deras möjligheter till utveckling – utveckling som också gagnar hela samhällen, säger Eva Axelsson, hållbarhetschef på KPA Pension och fortsätter;

– Det är naturligt för oss att ställa oss bakom den här kampanjen. Vi uppmuntrar gärna fler att engagera sig i den här typen av viktiga samhällsfrågor.

På FN:s hemsida kan du läsa mer om kampanjen om att stoppa barnäktenskap.