KPA Pension lyfts fram som aktör mot kärnvapen

2013-10-14

Dagens Nyheter skrev den 10 oktober ett starkt kritiskt reportage om att banker lånar ut pengar till kärnvapenindustrin. KPA Pension hamnar på rapportens finsida och lyfts tillsammans med Folksam som en av två aktörer med en offentlig policy mot kärnvapen.

I Dagens Nyheters reportage lyfts bland annat fram hur flera svenska banker lånar ut miljardbelopp till bolag som är involverade i kärnvapen. Uppgifterna kommer från en rapport som Svenska läkare mot kärnvapen ligger bakom.

3,2 miljarder kronor från Sverige till kärnvapenföretag

Enligt rapporten tillhandahåller och investerar svenska banker, försäkringsbolag, pensionsfonder med mera uppskattningsvis 3,2 miljarder kronor i kärnvapenföretag. Endast 13 aktörer i rapporter hade en heltäckande policy mot investeringar eller lån till kärnvapenproducenter. Av dom var det bara två, KPA Pension och Folksam, som var svenska.

– De (KPA Pension och Folksam) har sagt att kärnvapen är illegala vapen och sedan länge plockat bort kärnvapenbolag ur sina innehav, säger Josefin Lind, informationsansvarig på Svenska läkare mot kärnvapen till Dagens Nyheter.

Rapporten kan du läsa i sin helhet nedan. KPA Pension och Folksam hittar ni på sidan 6 och 7.

Till rapporten