KPA Pension ger ut <br />ny bok till kvinnor:<br /> Ta makten över din pension

2013-05-30

– Gå inte i deltidsfällan, parfällan eller snällfällan. Det säger Annika Creutzer, välkänd privatekonomisk expert i en ny pensionsbok. <br /> Hon varnar för tio fällor och uppmanar kvinnor: Ta makten över din pension.

Kvinnor får betydligt sämre pension än män och varje obetald timme arbete kostar. Det avslöjar kapitlet om deltidsfällan. Om en kvinna som är förskollärare tjänar 146 kronor i timmen byter ut en timme om dagen mot en betald timme tjänar hon drygt 1,3 miljoner kronor mer under 40 års yrkesarbete. Detta framgår av en ny bok av Annika Creutzer som KPA Pension har tagit initiativ till.

Boken tar upp tio pensionsfällor som kvinnor ofta går i men den ger också en rad tips på hur kvinnor själva kan påverka sin pension.

Exempel

• Den som vill ta ett sabbatsår bör ta två halva kalenderår, hellre än helåret januari-januari (pluggfällan)
  • Tänk på att de som kallar sig rådgivare är säljare (kostnadsfällan)
  • Berätta för din bror som inte har tid att hjälpa till på grund av sitt viktiga, välavlönade jobb att han kan köpa tjänster med skatteavdrag (slutajobba fällan - om att ta ansvar för åldrande föräldrar)
  • För de flesta par lönar det sig att dela lika på föräldraförsäkringen, även om en har betydligt högre lön. Det beror främst på att kollektivavtalet fyller ut föräldraförsäkringen samt på jobbskatteavdraget (deltidsfällan)

Vill öka kunskapen om pension hos kunderna

– Vi placerar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar. Genom att ge ut den här boken vill vi bidra till att öka kunskapen om pension hos våra kunder som främst är kvinnor. Kvinnor som har valt att ägna sina liv åt att ta hand om och utveckla andra människor i vård, skola och omsorg och som ofta har låga löner och arbeten som sliter hårt på dem. Därför är det viktigt för oss att hjälpa våra kunder att få en så god pension som möjligt, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

Ladda ned boken

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension