Fondförsäkring: 100-lappen växer mest hos KPA Pension

2014-11-20

En hundralapp har under nio år utvecklats bäst hos KPA Pension. Det visar en undersökning som tidningen Risk och försäkring har gjort. En investerad hundralapp hos KPA Pension är värd 159,4 kronor efter nio år (2004-2013).

Tidningen Risk & Försäkring antar att det ”mest relevanta indexet för spararna” är ”Hundralappen” som visar hur mycket värdet av varje investerad hundralapp utvecklas. Därför gör tidningen varje år en egen undersökning av avkastningen från tolv fondförsäkringsbolag.

KPA Pension klart bäst

Årets resultat visar att en sparare som satte in 100 kronor 2004 har efter nio år (2013) fått den bästa utvecklingen hos KPA Pension med 159,4 kronor. Ett resultat som gör att KPA Pensions fondförsäkring är klart bäst före tvåan Danica Pension som tog hem första platsen i fjol men som i år kommer på andra plats med 153,3 kronor. Därefter följer Swedbank på 152,5 och Folksam Fond på 152,4 kronor.

Hela resultatet

Om jämförelsen

Risk & Försäkring har jämfört avkastningen mellan 12 fondförsäkringsbolag men tar inte någon hänsyn till risknivån i spararnas fondval, eller hur god avkastningen är i relation till risken.