KPA Pension utsett till årets livförsäkringsbolag

2014-04-03

KPA Pension har utsetts till årets livförsäkringsbolag vid Insurance Awards 2014. Stark solvens, nöjda kunder och det mest hållbara företaget i branschen bidrog till förstaplatsen.

– Vi förvaltar tryggt och etiskt våra kunders pensionspengar och utmärkelsen är en fin bekräftelse på att vi gör rätt saker. Vi har en stark ekonomi, nöjda kunder och ett varumärke som förknippas med hållbarhet. Att vi utsetts till bäst i branschen är ett bevis på att omvärlden uppfattar KPA Pension som ett av de starkaste livförsäkringsbolagen och att mina duktiga medarbetares arbete gett resultat, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension.

KPA Pension fick utmärkelsen årets livförsäkringsbolag i konkurrens med Avanza Pension, Movestic, Skandia och SPP.

Juryns motivering:

Etiskt sparande för kommunmarknaden
Under 2013 har KPA Pension utvecklat nya webbplatser och investerat i att förse de anställda i kommun- och landstingssektorn med förbättrad pensionsinformation i syfte att öka kunskapen och intresset kring pensioner. KPA Pension arbetar ständigt med att placera kundernas pensionspengar tryggt och etiskt.

Bolaget uppvisade under 2013 starka nyckeltal för solvens, driftskost­nader och avkastning. Under 2013 fick KPA Pension förtroendet från avtalsparterna att vara förvalsbolag för avtalsområdet PA-KFS09, som träder i kraft 2014. I Svenskt Kvalitetsindex, SKI:s, kundnöjdhets­undersökning för 2013 i kategorin livförsäkring företag, placerade sig KPA Pension på första plats.

KPA Pensions vd, Lars-Åke Vikberg, tog emot priset för årets Livförsäkringsbolag

Läs vinnarintervjun med Lars-Åke Vikberg på Insurance Awards här

Om Insurance Awards

Branschtidningen Risk & Försäkring arrangerar Insurance Awards i samarbete med IFU, en del av IFL vid Handelshögskolan i Stockholm. Insurance Awards är försäkringsbranschens gala och syftar till att premiera och lyfta fram de bolag som har utmärkt sig på ett positivt sätt under det senaste året.

Årets jury

Bestod av: Per Andelius, Annika Creutzer, Jonas Engmark, Ola Hellblom, Klas Ottosson, Fredrik Finnman, Fredrik Lange.

Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension
tel 08-665 06 45