KPA Pension medinvesterare i Volvo Cars

2016-12-20

Folksamgruppen meddelade idag om en miljardinvestering i preferensaktier i Volvo Cars. KPA Pensionsförsäkrings andel av miljarden uppgår till 400 miljoner kronor.

Folksamgruppen är en av tre svenska institutionella investerare som deltar i Volvo Cars emission av preferensaktier. Det totala emissionsvärdet uppgår till fem miljarder kronor.

– Den här investeringen ger kunderna en bra riskjusterad avkastning, samtidigt som de får möjligheten att bli ägare i ett bolag med stark anknytning till svensk industri. Volvo Cars är idag lönsamt, har en tydlig tillväxtplan och höga ambitioner när det gäller frågor som elektrifieringsstrategier och självkörande bilar. Därför är vi mycket glada över att få engagera oss i bolagets fortsatta utveckling, säger Michael Kjeller, som ansvarar för KPA Pensions kapitalförvaltning.

Volvo Cars tillverkar personbilar i premiumsegmentet och sålde 2015 mer än 500 000 bilar i omkring hundra länder. Företaget står inför en ny fas där produktportföljen kommer att förnyas de närmsta åren.

– Volvo Cars har en stark profil som andas säkerhet och innovation, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Förutom att investeringen i sig är attraktiv för KPA Pension, så matchar företagens profiler varandra väl. Så vi räknar med att den här investeringen borgar för trygga och etiska pensioner till KPA Pensions kunder, säger Michael Kjeller.

Vid en eventuell börsnotering kommer KPA Pensions preferensaktier att konverteras till nya stamaktier av utgivaren. Förutom Folksamgruppen är AMF och Första AP-fonden med som investerare.