Dag 9-10 - Nattligt besök och mot VI-kontoret

2 november
Imorse vaknade jag av en stor duns på tältduken följd av tassande steg och ytterligare en duns som efterföljdes av steg som nu befann sig i badrummet.

Efter det kom ytteliggare en duns, och vad det än var jag hörde så hoppade det upp på tältduken och tassade iväg tills det återigen blev tyst.  Läskigt! Jag låg kvar en lite extra lång stund i sängen och var lite skakig när jag skulle titta in i badrummet, men det var tomt.

Vid frukosten såg jag sedan en liten apa som befann sig i trädet bredvid mitt tält – den lille rackaren! Efter frukosten bar det av tillbaka till Mbarara, det vill säga ytterligare en lång dag i bilen med vackra vyer att njuta av.

3 november
På vägen till Masaka gjorde vi ett stopp på vägen på ett museum för sydvästra Uganda. Vi fick lära oss om deras traditioner, seder och livsföring. Högt uppe på ett berg syntes även ett monument till minne av en solförmörkelse på 1500-talet.

På vägen vidare mot Masaka såg vi bland annat en bananmarknad, och vi fasade när vi fick se djurhållningen i en transport där korna stod bundna tätt packade, och såg verkligen inte ut att må bra. I Masaka åkte vi via VI-kontoret till en dansk restaurang ”Firkadellen”. Där blev det lunch med fyllda pannkakor och sötpotatis-pommes frites.

Vid restaurangen fanns även en souvenirshop med fina saker där inkomsterna går till ett barnhem. Det känns bra att ha handlat där. Vi gick en promenad och träffade på en VI-agroforestrybil som visade sig vara Bodil – landschefen som just var på väg hem från sin semester. Vi blev inbjudna till ett mini-möte där vi framförde önskemål om dagarna framöver.

Efter det fortsatte vi vår promenad hemåt, men lyckades gå lite vilse och träffade fångar från det lokala fängelset som var ute på promenad med sina fångvakter, marscherandes i vacker kolonn – något oväntat möte! Tillbaka på hotellet berättade Sven-Olof  om VI-skogens historia.