Vad innebär AKAP-KR för arbetsgivare?

Den 1 januari 2023 börjar pensionsavtalet AKAP-KR gälla. Avtalet gäller för anställda inom Sveriges kommuner, regioner och kommunala bolag som är födda 1958 eller senare.

De flesta anställa med KAP-KL/AKAP-KL kommer gå över till AKAP-KR.

Det här gäller för kommunala företag med PA-KFS 09 som ska gå över till AKAP-KR.

Vad innebär AKAP-KR?

  • Lägsta åldern att ta ut pensionen höjs från 55 år till 60 år.
  • Kortast tillåtna utbetalningstid höjs till 10 år i stället för 5 år. 
  • Pensionsavgiften höjs från 4,5 % till 6 %, respektive från 30 % till 31,5 % av den pensionsgrundande lönen.

Vilka anställda omfattas inte av AKAP-KR?

Det finns vissa som inte omfattas av AKAP-KR, anställda som:

  • är födda före 1958 
  • har rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning och har nedsatt arbetsförmåga i anställningen, eller som på grund av arbetsskada fått arbetsförmågan nedsatt med minst hälften och fått rätt till livränta 
  • beviljats särskild avtalspension före 2023 
  • har påbörjat uttag av förmånsbestämd ålderspension   före 2023
  • har ett pågående intjänande av förmånsbestämd ålderspension (FÅP) KAP-KL.  (Dessa arbetstagare kommer själva kunna välja att gå över till AKAP-KR och har i så fall rätt till tilläggspremier.)

Hur blir det för anställda som väljer AKAP-KR?

Den som tjänar in förmånsbestämd pension enligt KAP-KL kan välja att fortsätta att omfattas av KAP-KL eller gå över till AKAP-KR. Om den anställde väljer AKAP-KR får hen en intjänad pensionsrätt 221231. Pensionsrätten motsvarar den förmånsbestämda pension som tjänats in fram till bytet till AKAP-KR.

Arbetsgivaren betalar också in en tilläggsavgift på halvårslön över 3,75 inkomstbasbelopp.

Information om valet och hur den anställde väljer avtal

Under 1 april - 31 maj 2023 ska anställda välja avtal. KPA Pension erbjuder alla arbetsgivare hjälp att informera dessa anställda via informationsträffar som hålls i början av 2023. 

Viktigt för dig som är arbetsgivare

      • Se till att era anställda får information om AKAP-KR, även de med ett FÅP-intjänande som ska välja avtal.
      • Försäkra er om att vi har rätt uppgifter på era anställda i Nya KPA Direkt.
      • Se till att er leverantör av lönesystem känner till den uppdaterade filbeskrivningen 3.0 som finns på Entrésidan.
      • Det blir förändringar i rapporteringen nästa år. Eftersom rapporteringen påverkar era anställdas pensioner och möjlighet att välja avtal, KAP-KL eller AKAP-KR är det extra viktigt att du känner till vad som gäller. Er rapportering är också viktig eftersom den har betydelse för vår beräkning av era pensionskostnader.

Logga in på Entrésidan. Där finns en checklista med alla viktiga datum och även en FAQ.akap-kr-tidslinje_1780x750.png

Vi hjälper er!

Vi har gedigen kompetens om pensioner och administration. Hos oss kan du vara trygg med att vi gör allt vi kan för att övergången till AKAP-KR ska gå bra. 

Du kommer att få hjälp med:

Vi har också tagit fram en lättläst pdf som du kan dela ut till era anställda eller lägga på något annat lämpligt ställe. Nytt avtal ger mer pengar till din tjänstepension (pdf).

Har du frågor?

Kontakta oss via 0771-650 020 eller arbetsgivare@kpa.se så får du hjälp.