Här hittar du som ska gå över till Nya KPA Direkt all information du behöver inför övergången. 

Hur betalar jag fakturor i Nya KPA Direkt? 

Du kan ansluta dig till e-faktura eller få dem per post. Vill du ansluta dig till e-faktura, kontakta oss via mail efaktura@kpa.se så får du hjälp.

Hämta vår snabbguide om fakturabetalningar här 

Hur får jag åtkomst till systemet?

För att logga in i Nya KPA Direkt behöver du anmäla behörighet, och du behöver e-legitimation. Har du inte redan en elektronisk id-handling och behöver skaffa en - läs här.  Behörighetsanmälan hittar du här här.      

Är ni fler användare för samma arbetsgivare behöver alla göra en egen anmälan.

Var hittar jag pensionsskuldsberäkningar till årbokslutet?

För årsbokslutet 2018-12-31 finns beräkningarna i det nuvarande systemet KPA Direkt. Det är viktigt att delårsrapporteringen har skett innan den 31 augusti så uppgifterna i pensionsskulden blir korrekt. Vi meddelar dig när de finns att hämta.

Det gäller även för pensionsskuldsberäkning för förtroendevalda.

När ska delårsrapporten rapporteras in?

För dig som rapporterar maskinellt ska delårsrapporteringen göras senast 31 augusti, bl.a. för att nyanställda ska få valinformation och för att uppgifterna som används för pensionsskuldsberäkning vid årsskiftet ska vara uppdaterade. 

Vad säger jag till min lönesystemleverantör? 

Ni behöver begära att de ändrar filformatet för de filer som ni rapporterar till oss.
Utveckling av inrapporteringen sker så var uppmärksam, de kommer en ny filbeskrivning under hösten 2018.

Hämta filbeskrivningen 

Får jag någon utbildning?

Du kommer att erbjudas utbildning genom webbinarium, både en grundutbildning kring systemet och en för hur du ska inrapportera. Självklart är utbildningarna kostnadsfria. Inbjudningar till utbildningarna kommer att skickas ut under september.

När beräknas de sista pensionsfallen i det gamla systemet?

Vi beräknar pensioner med avgång i det gamla/nuvarande systemet (KPA Direkt) t.o.m. december, samt delar av januari 2019.

När är sista dag för att godkänna pensioner i KPA Direkt?

(Gäller inte dig som har Pensionshjälpen)
4 oktober är sista dagen du kan godkänna pensioner i KPA Direkt. Systemet stänger för registrering 5 oktober. Du kommer då endast kunna titta på uppgifterna. 

När kan pensionsavgångar anmälas i KPA Direkt? 

(Gäller inte dig som har Pensionshjälpen)
Fr.o.m. 1 november ska nya pensionsavgångar rapporteras/registreras i Nya KPA Direkt. Tänk på att ta ut bevakningslitor från KPA Direkt innan den 5 oktober så att ni inte missar några pensionsavgångar.

När sker första utbetalningen från Nya KPA Direkt? 

Den 18-19 november betalar vi ut pensioner från Nya KPA Direkt.

När kommer grunduppgifterna över till Nya KPA Direkt?

De grunduppgifter som idag finns i KPA Direkt förs över till Nya KPA Direkt under oktober månad. Efter den 4 oktober kan ni inte längre registrera några uppgifter i nuvarande system. Ni kommer dock att ha kvar möjligheten att titta på uppgifterna och göra simuleringar under hela oktober månad.

När stänger ni det gamla systemet?

Från och med 5 oktober kan du inte längre registrera i det gamla systemet, endast se uppgifter och göra simuleringar. Från 1 november börjar du att arbeta i Nya KPA Direkt.

Vad händer med RBS kontot?

Från och med november kommer vi skicka pensionsmedelsfakturor istället. Faktura med tillhörande specifikation kommer ni att kunna hämta i Nya KPA Direkt. Observera att det är kort betalningsperiod för denna faktura och att vi har ett nytt bankgironummer.

När får jag den första fakturan? 

Vi skapar, skickar och publicerar den första fakturan den 2 november. 

Vilka bankgironummer ska jag betala till? 

Fakturor skapade i Nya KPA Direkt ska betals till nya bankgironummer. Du kan behöva meddela detta till er ekonomiavdelning.
Pensionsmedel/pensionsutbetalningar betalas till bankgiro: 532-3092
Administrationstjänster betalas till bankgiro: 214-9033
Premiefakturor från Pensionsvalet betalas till bankgiro: 222-2370 

Var kommer jag hitta fakturorna? 

Under fliken "Fakturor" på Nya KPA Direkt hittar du både fakturor från Pensionsvalet, från administrativa tjänster samt pensionsmedelsfakturor och försäkringsfakturor. Det är delvis nya inbetalningsuppgifter på fakturorna.

Notera att du inte längre ska använda RBS för uppgifter om inbetalning av pensionsmedel, du får en faktura på beloppet istället. Och observera att det är kort inbetalningstid på denna faktura. 

Vad gäller om vi har en försäkring?

Försäkringsfakturor och specifikationer kommer du hitta i Nya KPA Direkt/Fakturor.

Har du frågor?

Hör av dig till din kundansvariga eller kundkontakt om du har frågor eller synpunkter, eller skriv till nyakpadirekt@kpa.se.

Det är lätt att känna sig hemma bland menyer och flikar. Systemet är snarlikt de andra IT-stöden vi arbetar med.

Lena Linderoth, Mullsjö kommun

)