Här hittar du som ska gå över till Nya KPA Direkt all information du behöver inför övergången. 

Hur betalar jag fakturor i Nya KPA Direkt? 

Du kan ansluta dig till e-faktura eller få dem per post. Vill du ansluta dig till e-faktura, kontakta oss via mail efaktura@kpa.se så får du hjälp.

Hämta vår snabbguide om fakturabetalningar här  

Kan jag ansluta mig till e-faktura?

Visst, det går jättebra. Kontakta oss via mail: efaktura@kpa.se så får du hjälp.

Hur får jag åtkomst till systemet?

För att logga in i Nya KPA Direkt behöver du anmäla behörighet, och du behöver e-legitimation. Har du inte redan en elektronisk id-handling och behöver skaffa en - läs här.  Behörighetsanmälan hittar du här.      

Är ni fler användare för samma arbetsgivare behöver alla göra en egen anmälan.

Hur anmäler man partiella uttag?

(Den här informationen gäller inte dig som har tjänsten Pensionshjälpen.) 

När man simulerar fler uttag, exempelvis när en individ vill ta 60 % temporärt i uttag nummer 1 från 2019-01-01 och uttag nummer 2 från 2019-10-01 på resterande del 40 % temporärt.

Tänk då på att när man går vidare till pensionsanmälan behöver båda uttagen läggas in och anmälas.

Ett per 2019-01-01 och de andra per 2019-10-01 i detta exempel. En pensionsanmälan för varje uttag.

Kan man se sjukersättning från en annan arbetsgivare?

Nej, tyvärr inte. Man kan inte se det längre eftersom det inte är tillåtet enligt GDPR.

När räknas engångsbelopp?

Engångsbelopp på PA-KL livräntor beräknas om månadsbeloppet understiger 317 kr/mån.

Engångsbelopp på PFA/KAP-KL förmåner beräknas alltid om månadsbeloppet understiger 0,2 PBB.

Vad händer med RBS kontot?

Från och med november kommer vi skicka pensionsmedelsfakturor istället. Faktura med tillhörande specifikation kommer ni att kunna hämta i Nya KPA Direkt. Observera att det är kort betalningsperiod för denna faktura och att vi har ett nytt bankgironummer.

När får jag den första fakturan? 

Vi skapar, skickar och publicerar den första fakturan den 2 november. 

Vilka bankgironummer ska jag betala till? 

Fakturor skapade i Nya KPA Direkt ska betalas till nya bankgironummer. Du kan behöva meddela detta till er ekonomiavdelning.
Pensionsmedel/pensionsutbetalningar betalas till bankgiro: 532-3092
Administrationstjänster betalas till bankgiro: 214-9003
Premiefakturor från Pensionsvalet betalas till bankgiro: 222-2370 

Var kommer jag hitta fakturorna? 

Under fliken "Fakturor" på Nya KPA Direkt hittar du både fakturor från Pensionsvalet, från administrativa tjänster samt pensionsmedelsfakturor och försäkringsfakturor. Det är delvis nya inbetalningsuppgifter på fakturorna.

Notera att du inte längre ska använda RBS för uppgifter om inbetalning av pensionsmedel, du får en faktura på beloppet istället. Och observera att det är kort inbetalningstid på denna faktura. 

Vad gäller om vi har en försäkring?

Försäkringsfakturor och specifikationer kommer du hitta i Nya KPA Direkt/Fakturor.

Har du frågor?

Hör av dig till din kundansvariga eller kundkontakt om du har frågor eller synpunkter, eller skriv till nyakpadirekt@kpa.se.

Det är lätt att känna sig hemma bland menyer och flikar. Systemet är snarlikt de andra IT-stöden vi arbetar med.

Lena Linderoth, Mullsjö kommun

)