KPA Pension förvärvar bostäder i Skåne

KPA Pension, som är en del av Folksamgruppen, förvärvar fem fastighetsprojekt omfattande cirka 600 lägenheter om 37 600 kvadratmeter som uppförs av Skanska. Fastigheterna är belägna i Malmö, Helsingborg, Ängelholm och Lund. Totalt uppgår affären till ett värde om 1 490 miljoner kronor.

– Vi fortsätter med denna affär vårt framgångsrika samarbete med Skanska inom bostadsutveckling och kompletterar vårt befintliga bostadsbestånd med ytterligare några bra och hållbara fastigheter på attraktiva hyresmarknader. Vi förvärvade tidigare i somras även ett äldreboende i Helsingborg av Skanska, säger Lars Johnsson, fastighetsdirektör Folksamgruppen.

Det är KPA Pension som förvärvar fastigheterna och har tillsammans med Skanska en hög ambition i dessa projekt, särskilt inom hållbarhetsområdet, vilket skapar en bra grund för samarbetet.

– Bostäder är bra placeringar för KPA Pensions långsiktiga kapitalförvaltning. Nu ökar vi andelen fastigheter vilket ger en högre avkastning. Det blir bra hållbara bostäder att hyra och bra pensioner till våra kunder den dag de avslutar arbetslivet. Dessutom ger investeringen Skåne 600 nya bostäder, säger Britta Burreau, vd KPA Pension.

Projekten startas under 2020 och kommer att färdigställas 2021-2024.

För mer information, kontakta:

Lars Johnsson, fastighetsdirektör Folksamgruppen, +46 72 582 19 14
Christina Sjölund, Investerarrelationer Folksamgruppen, +46 8 772 67 39, christina.sjolund@folksam.se