Idag är det Tjänstepensionens dag

Den 27 september varje år infaller Tjänstepensionens dag. En utmärkt dag att passa på att informera era anställda om deras tjänstepension.

Tjänstepension är den absolut bästa förmånen du kan erbjuda dina anställda, men långt ifrån alla vet hur förmånligt det är. Knappt två av tio pratar om tjänstepension vid anställningsintervjun. Samtidigt tycker en majoritet av alla yrkesarbetande svenskar att tjänstepension är den viktigaste löneförmånen. Det visar en ny Sifo-undersökning som aktörerna bakom Tjänstepensionens dag presenterar.

Berätta att ni betalar tjänstepension

Vi har sammanställt text- och bildmaterial som du kan använda för att uppmärksamma dagen på ditt intranät, eller någon annan bra plats där kollegorna går in och kikar emellanåt.

Förslag på texter till intranät och e-post

Grattis, du har tjänstepension!
Fem tips för en bättre pension
Om återbetalningsskydd

Bildmaterial

Här hittar du faktablad och broschyrer som underlättar för dig som arbetsgivare

Prata tjänstepension på lönesamtalet

Uppmärksamma tjänstepensionen hela året. Ett naturligt tillfälle är det årliga lönesamtalet och mest konkret blir det om ni nämner hur mycket som avsätts varje månad.

Om Tjänstepensionens dag

tjanstepensionensdag_logo_2020.png

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september och i år för tionde gången. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida pensionen.

I år står dessa bolag och myndigheter bakom dagen:

AFA försäkring, Alecta, AMF, Collectum, Fora, Folksam, Folksam LO Pension, KPA Pension, Länsförsäkringar, minPension, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR), Pensionsmyndigheten, Pensionsvalet, PRI, PTK, Skandia, SPV.