KPA Pension rankas som mest hållbara varumärke i kategorin pensioner – för tionde året i rad

KPA Pension rankas som Sveriges mest hållbara varumärke i pensionsbranschen. Det står klart när Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index 2020, presenteras. Det är tionde året i rad som KPA Pension kan glädjas åt förstaplatsen.

– Våra kunder värdesätter hållbarhet som en av de frågor de tycker är viktigast hos sitt pensionsbolag. Vi är förstås stolta över att svenska folket återigen placerar oss som nummer ett inom hållbarhet bland pensionsbolagen. Det visar att det finns ett stort förtroende för vårt arbete med hållbarhet och långsiktigt ansvarstagande. Det är ett kvitto på att vi uppfattas som det bolag med tanke och omtanke som vi strävar efter att vara, säger tf vd Johan Sjöström.

Hållbarhet är en del av KPA Pensions DNA och bolaget har länge jobbat för en framtid med bra pensioner och ett mer hållbart och jämställt samhälle. KPA Pension förvaltar närmare 240 miljarder kronor och har satt målet att investeringsportföljen ska ha nettonollutsläpp av växthusgaser år 2050.

– Genom att investera kundernas pensionspengar på ett ansvarsfullt sätt och som ägare påverka företagen vi investerar i kan vi, tillsammans med andra ansvarsfulla aktörer i branschen, bidra till att nå Parisavtalets mål, säger Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning och hållbarhet.

KPA Pension har arbetat aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor sedan 1998, då bolaget som första finansiella bolag i Europa miljöcertifierades, enligt ISO 14001.