Checklista inför din pension

Känns pensionen avlägsen eller börjar det bli dags? Oavsett om du har börjat planera för pensionen eller tänker jobba ytterligare några år så finns det saker som är bra att tänka på redan nu. Ju mer du vet om din pension desto lättare kommer det att bli att ta beslut om hur och när du tar ut den.

• Logga in på minPension så du får se hela din pension, både allmän pension, tjänstepension och om du har ett privat sparande.

• Fundera på hur länge du kommer att behöva jobba för att få en bra pension. På minPension kan du själv göra prognoser och se hur mycket du får i pension vid olika tidpunkter.

• I vissa pensioner ingår återbetalningsskydd, i andra inte. Det ser du genom att kolla med de pensionsbolag du är kund hos.

• Tänk på vilken utbetalningstid du väljer. Tar du ut pensionen livsvarigt får du utbetalningar så länge du lever.

• Har du jobbat och tjänat in pension i ett annat land? Då kan du vända dig till Pensionsmyndigheten för att få hjälp att ansöka om den.

Ta ut tjänstepension

Du som jobbar inom kommun eller region får din pension utbetald automatiskt när du är 70 år, om du inte har valt något annat. Några månader innan får du ett brev som visar hur mycket du kommer att få i pension från oss varje månad. Vill du ta ut tjänstepensionen tidigare eller skjuta upp utbetalningen gör du det på Mina sidor. Men tänk efter innan du påbörjar ditt uttag. När utbetalningarna har börjat går det inte att stoppa eller göra paus.