Checklista inför din pension

Känns pensionen avlägsen eller börjar det bli dags? Oavsett om du har börjat planera för pensionen eller tänker jobba ytterligare några år så finns det saker som är bra att tänka på redan nu. Ju mer du vet om din pension desto lättare kommer det att bli att ta beslut om hur och när du tar ut den.

• Logga in på minPension så du får se hela din pension, både allmän pension och tjänstepension.

• Fundera på hur länge du kommer att behöva jobba för att få en bra pension. På minPension kan du själv göra prognoser och se hur mycket du får i pension vid olika tidpunkter.

• I vissa pensioner ingår återbetalningsskydd, i andra inte. Det ser du genom att kolla med de pensionsbolag du är kund hos. Väljer du att ta bort dina återbetalningsskydd kan du få lite mer i pension.

• Tänk på vilken utbetalningstid du väljer. Tar du ut pensionen livsvarigt får du utbetalningar så länge du lever.

• Har du jobbat och tjänat in pension i ett annat land? Då kan du vända dig till Pensionsmyndigheten för att få hjälp att ansöka om den.

Bra att veta om din pension från KPA Pension

Vi kommer att kontakta dig fem månader innan du fyller 65 år med information om hur du ansöker om att ta ut din tjänstepension. Vill du ta ut tjänstepensionen tidigare tar du kontakt med oss. Tänk efter innan du påbörjar ditt uttag. När utbetalningarna har börjat går det inte att stoppa eller göra paus. När du loggar in på Mina sidor ser du en prognos över din tjänstepension från oss. Här kan du också ta bort ditt återbetalningsskydd och klicka dig vidare till dina uppgifter på minPension för att få en bild över alla delar i din pension.