Anmälan om verksamhetsövergång för arbetsgivare

Här kan du registrera ett uppdrag om verksamhetsövergång mellan arbetsgivare inom kommun och region.

Gäller det verksamhetsövergång från fler arbetsgivare behöver du registrera var och en för sig.

Kontrollera att punkterna i checklistan är klara innan du börjar fylla i formuläret.

När vi mottagit er förfrågan återkommer vi med en handlingsplan och prisuppgift för verksamhetsövergången som ni behöver godkänna innan vi kan gå vidare med ärendet.

Checklista innan du registrerar övergången

Sobona är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. För att registrera en verksamhetsövergång behöver den förvärvande arbetsgivaren vara medlem i Sobona. Anmäl medlemskap hos Sobona. 

Den förvärvande arbetsgivaren behöver ha tecknat avtal med KPA Pension för att vi ska kunna ta hand om beställningen om verksamhetsövergång. Ansök om avtal på kpa.se/foretagsavtal.

När punkterna ovan är omhändertagna kan du registrera uppdraget i formuläret. Har du frågor? Kontakta oss via arbetsgivare@kpa.se så hjälper vi dig. 

 

Ska avtalet med KPA Pension upphöra i och med övergången?

Glöm inte att kontakta Sobona om medlemskapet ska avslutas, kontakt@sobona.se.

Ange vilka förmåner ska överlåtas, ett eller flera alternativ. (Förklaringar finns längre ner)

Vid fusion - bifoga utdrag om fusionen från bolagsverket nedan.

Läs mer om vår hantering av personuppgifter och dina rättigheter här.

Förklaringar till de olika förmånerna

 

Aktiva arbetstagare är individer med en aktiv anställning vid verksamhetsövergångens tidpunkt. De har en aktiv anställning som utan avbrott övergår till den förvärvande arbetsgivaren.

Försäkrade förmåner är pensionsförmåner som är tryggade genom en försäkring. Det innebär att arbetsgivaren har tecknat en försäkring för att säkerställa att pensionen betalas ut enligt avtalade villkor.

Individer med sjuk- och aktivitetsersättning (S/A) är arbetstagare som är sjukskrivna med rätt till sjuk- och aktivitetsersättning, och som finns hos överlåtande arbetsgivare. Vi vill veta om dessa individer ska över till den förvärvande arbetsgivaren.

Intjänad pensionsskuld är en ekonomisk skuld som arbetsgivaren har gentemot sina anställda för framtida pensionsutbetalningar. Det handlar om pensionsförmåner som inte är tryggade genom försäkring, vilket innebär att arbetsgivaren själv ansvarar för att betala ut pensionen i framtiden. Dessa ”icke-försäkrade” förmåner redovisas som en skuld i arbetsgivarens balansräkning och kan påverkas av verksamhetsövergångar eller ekonomiska förändringar.

Kontoförd utbetalning är den intjänande pensionen som betalas ut till arbetstagare/efterlevande. Det är en pension som arbetsgivaren inte har försäkrat, utan behöver betala tills den är slutbetald.