Konsekvenser för pensionen vid verksamhetsövergång

Syfte

Syftet är att ge deltagarna kännedom om vilka konsekvenser en verksamhetsövergång/överflyttning av personal kan få för individens pension och arbetsgivarens pensionskostnad.        

Innehåll

Bolagisering, avknoppning, privatisering, verksamhetsövergång - många olika begrepp som alla pekar på den ökade rörligheten inom kommun- och landstingssektorn. Verksamheter knoppas av, tas över av privata utförare, förs tillbaka till kommunen eller landstinget och så vidare.
I samband med dessa förändringar är det lätt att pensionsfrågan glöms bort eller inte utreds tillräckligt. Här följer exempel på frågor som kommer att tas upp:

  • Kan överflyttningen få negativa konsekvenser för en individs totala tjänstepension?
  • Drabbas alla lika eller är det vissa som riskerar att drabbas hårdare än andra?
  • Vad händer med dem som är sjuka vid övergången, kommer de in på den nya pensionsplanen eller finns det risk för att de går miste om framtida pensionsintjänande?
  • Är det alltid den nya arbetsgivaren som betalar för det fortsatta pensionsintjänandet eller finns det situationer när denna kostnad ligger kvar på den gamla arbetsgivaren?

Vi går igenom

  • Byte av anställning till arbetsgivare med annan pensionsplan än KAP-KL
  • Byte av anställning till arbetsgivare med KAP-KL
  • Konsekvenser för individen
  • Konsekvenser för kommunens eller landstingets pensionskostnader
  • Ska man kompensera individen för en pensionsförlust och i så fall hur?
  • Hur informera de anställda?
  • Praktisk hantering        

Målgrupp

Seminariet vänder sig till dig som är personal- och ekonomiansvariga eller pensionshandläggare och som arbetar med pensionsfrågor i kommun och landsting.