Pensionskurs för kunder som har tjänsten Pensionshjälpen

Även för arbetsgivare med Pensionshjälpen är det viktigt att ha övergripande kunskap om hur pensionsavtalen fungerar. På den här kursen får du en bättre förståelse för när ni behöver agera och fatta beslut i olika pensionsfrågor.

Kursen riktar sig till dig som handlägger pensionsärenden och är kontaktperson för Pensionshjälpen. 

Mål med kursen

Du får övergripande kunskaper om reglerna i pensionsavtalen och vad KPA Pension, Pensionsvalet och du som arbetsgivare ansvarar för.

Efter kursen kommer du

  • fått kännedom om de grundläggande reglerna i pensionsavtalen KAP-KL och AKAP-KR.
  • veta skillnaden mellan förmånsbestämd och avgiftsbestämd pension.
  • förstå vad som är arbetsgivarens ansvar och varför det är viktigt att allt blir rätt.
  • känna till Pensionshjälpens service till era anställda.

Kursen är interaktiv, vilket innebär att vi varvar föreläsning med olika aktiviteter som kräver ditt engagemang.