Almedalen - en demokratisk mötesplats för alla

Almedalsveckan är den självklara mötesplatsen för alla som vill diskutera viktiga samhällsfrågor. Alla evenemang i det officiella programmet är kostnadsfria och öppna för alla.

I år arrangerar vi två seminarier under veckan. Ingen föranmälan behövs, det är bara att dyka upp.

Seminarium 1:

Blir det någon pizza kvar? Får unga någon pension och är det livsval eller systemet som avgör?

Kommer pensionen att bli så låg för unga som larmrapporterna påstår? Och beror försämringen på systemet i sig eller på de livsval som unga gör?

Det här seminariet håller vi tillsammans med SACO Studentråd.

Tid: 2 juli kl. 14:30 - 15:30

Plats: Södra kyrkogatan 20, Isola Bella

Paneldebatt och seminarium med utgångspunkt i kampanjen ”Pensionspizzan”. En psykolog och expert på beteendedesign, inleder på temat "Pensionspsykologi – tre anledningar till varför det är svårt att vara långsiktig” och därefter följer en paneldebatt om det är val eller system som ligger bakom ungas förmodat låga pensioner. Förtäring serveras från 14:15.

Medverkande:

• Mimmi Rönnqvist, Ordförande, moderator, Saco studentråd
  • Linn Svansbo, Ordförande, Maktsalongen
  • Bo Könberg, Tidigare Socialförsäkringsminister
  • Frida Bratt, Sparekonom, Nordnet
  • Staffan Ström, Pensionsekonom, Alecta
  • Eva Fluhr, Ansvarig individaffären, KPA Pension

Seminarium 2:

Är ett längre arbetsliv svaret på ökad jämställdhet?

Partierna är överens. Pensionsåldern blir högre. Höjningen anses vara nödvändig för att pensionssystemet inte ska urholkas när vi lever allt längre. Men är vi redo för det?Vilka arbetsmiljö- och utbildningsrelaterade åtgärder krävs för att människor ska få ett hållbart arbetsliv?

Tid: 3 juli kl. 09:00 - 10:00

Plats:  Södra Kyrkogatan 9, Restaurang Rosengården

För bättre pension krävs det att arbetslivet blir mer jämställt, hållbart, flexibelt och modernt. Det är nödvändigt att människor inte slits ut på arbetsmarknaden utan orkar hela vägen. För att nå ett hållbart arbetsliv, klara framtidens kompetensförsörjning och långsiktigt hållbara pensioner är möjligheten att ställa om under arbetslivet central. Det måste vara möjligt att byta bana flera gånger under livet. Även tidpunkten för inträdet på arbetsmarknaden är viktig och att åtgärda åldersdiskriminering. Men vart börjar vi?

Medverkande:

• Britta Burreau, Vd, KPA Pension
  • Annika Wallenskog, Ekonomidirektör, SKL
  • Anna-Karin Hatt, Vd, Almega
  • Ann Johansson, vice Förbundsordförande, Vårdförbundet
  • Eva Fagerberg, Kanslichef, OFR
  • Emma Lindberg, Moderator

På Almedalens webb kan du läsa mer om programmet för veckan