Nya regler för fonderna på fondtorget

Förra året ändrades reglerna för att öka kvaliteten och säkerheten kring de fonder som erbjuds på fondtorget. Vissa fonder har försvunnit helt, andra har slagits ihop. Du som påverkas ska ha fått ett brev hem från Pensionsmyndigheten.

Fondtorget är den plats där du väljer fonder till din premiepension (PPM). Alltså den del av den allmänna pensionen som du själv kan placera.

2018 kom en lagändring för att öka kvaliteten och säkerheten kring de fonder som erbjuds. Då sade Pensionsmyndigheten upp avtalet med alla de fondbolag som hade fonder inom premiepensionen. För att få delta fick bolagen ansöka på nytt. Och för att bli aktuella måste fonderna uppfylla nya lagstadgade kriterier.

Om du har fonder som påverkas av de nya reglerna så ska du ha fått ett brev från Pensionsmyndigheten om vilken fond som pengarna har förts över till. Självklart kan du göra ett eget fondval när som helst.

De nya reglerna har lett till att KPA Räntefond har gått samman med Swedbank Räntefond Kort. KPA Aktiefond försvinner från fondtorget och ersätts i stället med Swedbank Robur Aktiefond Pension. Orsaken är den nya regeln som säger att en fondförvaltare får ha max 25 fonder på fondtorget. Swedbank Robur, som förvaltar våra fonder, är ett av de bolag med fler än 25 fonder och som därför genomförde dessa förändringar.