Fira Tjänstepensionens dag med extra koll på din pension

Tjänstepensionen har stor betydelse för din inkomst som pensionär. Trots det vet många inte om att de har tjänstepension eller hur mycket de får. Idag är det Tjänstepensionens dag. Då vill vi hjälpa dig att få bra koll på din pension.

Du som har tjänstepension kan räkna med att få cirka 70 procent av din slutlön i pension (allmän pension och tjänstepension). En pensionär utan tjänstepension får nöja sig med betydligt mindre.

För att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse har vi i pensionsbranschen sett till att den har fått en egen dag. Vi vet ju hur viktig tjänstepensionen är och tycker att den förtjänar mer kärlek!

Så får du bra koll på din tjänstepension:

✔ Logga in på minpension.se

Gå in på minpension.se någon gång per år så får du en samlad bild över hur stor din pension kan bli.

✔ Välj om du behöver skydd för din familj

Fundera på om alla pengar ska gå till din egen pension eller om du vill ha ett skydd för din familj om du dör. Lever du ensam är det värt att ta bort återbetalningsskyddet. Då blir din pension högre.

✔ Vänta med att gå i pension

Gå inte för tidigt i pension – även om din partner är äldre. Ju längre du arbetar desto högre pension.

✔ Dela på deltiden om det går

Kanske har du svårt att få ihop livet med jobb, barn och allt annat som ska hinnas med? Att jobba deltid under många år påverkar din pension, så för dig som har en partner är det toppen att dela på deltiden. Går inte det kan äkta makar föra över premiepensionen – alltså den del av den allmänna pensionen som du själv får placera – till den av er med lägre inkomst. Överföringen gör ni på pensionsmyndigheten.se.

✔ Tänk efter innan du flyttar tjänstepensionen

Se upp för alla locktoner – det är inte säkert att en lägre ränta på bolånet något år eller två ger en långsiktigt god pension om du väljer att flytta din tjänstepension.

Fler tips hittar du i vår pensionsskola och på tjanstepensionensdag.se.

Idag sjunger vi om tjänstepension

Vi testar ett nytt grepp – musik! Thomas G:son och Henrik Sethsson har skrivit en låt om tjänstepension. Warner Music har producerat och bandet Sannex sjunger låten ”Allt som jag har önskat (Tjänstepension)”.

Vem hade kunnat tro att det går att göra en svängig låt om tjänstepension? Lyssna du med! Känner du någon som borde kolla om de har tjänstepension? Dela gärna vidare.

Pensionsbolagen bakom Tjänstepensionens dag 2019

Afa försäkring, Alecta, AMF, Collectum, Fora, Folksam, Folksam LO Pension, Handelsbanken, KPA pension, Lifeplan, Länsförsäkringar, minPension, Nordea Liv&pension, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR), Pensionsmyndigheten, Pensionsvalet, PRI, PTK, Skandia, SPV.