KPA Pension ökar innehavet i fastigheter och alternativa placeringar

KPA Pension förvärvar tomträtten Gångaren 10 av Invesco. Tomträtten ligger på Kungsholmen i Stockholm och fastighetsvärdet i affären är 2,3 miljarder kronor. KPA Pension har även investerat 1,8 miljarder kronor i fonden PCP Transition. Fonden ska finansiera företag som antingen har ställt om, eller är på väg att ställa om, till hållbara affärsmodeller samt de som möjliggör sådan omställning för andra företag.

– Ytterligare förvärv för att öka fastighetsandelen och andelen alternativa placeringar i vår tillgångsportfölj är en del av vår långsiktiga strategi att vara tjänstepensionsbolaget som ger kommun- och regionanställda en bra och hållbar avkastning, säger Camilla Larsson, vd KPA Pension.

– Vi är glada över att förvärva en stor och riktigt bra fastighet i ett attraktivt område i Stockholm, där efterfrågan på kontorshyresmarknaden är god och kommer att stärkas ytterligare framöver. Förvärvet ligger helt i linje med strategin att öka andelen fastigheter inom Folksamgruppen och i KPA Pensions tillgångsportfölj, säger Lars Johnsson, fastighetsdirektör i Folksamgruppen.

– Krediter är ett av de områden vi prioriterar inom alternativa placeringar och PCP Transition passar väl in i den delstrategin. Vi har sedan länge investerat i fonder från PCP och känner oss trygga i att vi nu gör ännu en lönsam investering för våra kunder, säger Birgitta Stenmark, chef för alternativa placeringar i Folksamgruppen

För mer information, kontakta:

Folksamgruppens pressjour
pressjour@folksam.se