KPA Pension sätter klimatpress på HSBC – en av världens största banker

I förra veckan offentliggjorde Folksamgruppen (där KPA Pension ingår), tillsammans med 14 andra investerare, ett klimatrelaterat förslag inför den brittiska storbanken HSBCs årsstämma senare i vår. Vi uppmanar nu banken att lansera en strategi och tydliga mål för att reducera sin exponering mot fossila tillgångar, i linje med Parisavtalet, och att inleda arbetet med att fasa ut kolfinansiering.

HSBC är en av världens största banker och den näst största finansiären av fossil verksamhet i Europa, efter Barclays bank. I oktober förra året offentliggjorde HSBC en nettonollambition och Folksams förslag syftar helt enkelt till att påskynda implementeringen genom att efterfråga en mer konkret plan från bolagets sida.

​– De senaste åren har det varit ett stort fokus på att investerare ska sälja ut sina fossila innehav. Nu är det dags att bankerna också ser dessa risker och börjar fasa ut sin finansiering av och sitt stöd för företag inom exempelvis kol, oljesand och andra branscher som ligger alldeles för långt från Parisavtalet. Det är helt klart en fråga om att göra rätt, men det är också en fråga om risk, säger Emilie Westholm, chef Ansvarsfullt ägande.

Under kommande månader kommer vi att arbeta för att förankra förslaget hos andra större investerare, med målsättningen att så många som möjligt kommer att rösta för förslaget vid HSBC:s stämma senare i vår.

Förslaget har lagts fram med hjälp av ShareAction – en icke-vinstdrivande organisation i London som koordinerar olika initiativ inom hållbara investeringar. Utöver Folksamgruppen står bland annat franska Amundi, danska Akademikerpension och en rad andra stora investerare bakom förslaget.

Läs mer i ShareActions pressmeddelande

För mer information, kontakta KPA Pensions pressjour, 08-772 66 60.