Förlängt arbetsliv - Det grå guldet lyfter Folktandvården

Folktandvården Stockholms län tar till vara på ”det grå guldet” och uppmanar äldre medarbetare att jobba kvar efter pensionsåldern.

– För de yngre är det skönt att veta att en äldre kollega finns till hands att fråga om något inte fungerar, säger verksamhetschefen Noomi Näsström.

Både Folktandvården och den enskilde har mycket att tjäna på att tandläkare, tandhygienister och  tandsköterskor förlänger yrkeslivet. Det menar Noomi Näsström, verksamhetschef allmäntandvård vid Folktandvården Stockholms län. – För den äldre medarbetaren kan det vara ett sätt att trappa ner och inte  lämna från en dag till en annan. För oss är det ett stort plus att få tillgång till extra hjälp. Mina klinikchefer pratar om de äldre som det ”grå guldet”, säger hon.

Formen för det förlängda arbetslivet varierar, från fortsatt heltidsjobb till timvikariat. Speciellt den som arbetat heltid hela sitt yrkesliv rekommenderas att prova på deltid. De äldre behövs inte enbart för att behandla patienter. Deras erfarenhet kommer till nytta även på andra sätt. – Är man erfaren och trygg i sitt arbete kan man vara ett stort stöd för yngre medarbetare när något är motigt eller svårt.

Med en genomtänkt syn på hur seniora medarbetare kan tas till vara finns även effektivitetsvinster att göra,  framhåller Noomi Näsström. – Att få stöttning av äldre medarbetare kan göra att de nya kommer upp i produktionstakt och trivs bättre på jobbet. Då kanske vi får mindre personalomsättning
och sparar på det sättet också pengar, säger hon.

Inom Folktandvården Stockholms län pågår en diskussion om hur arbetet med att uppmuntra seniora medarbetare att förlänga sitt arbetsliv skulle kunna göras ännu mer systematiskt. – Bland annat funderar vi på att ha samtal om detta med alla  medarbetare som närmar sig 63–64 år. Då skulle vi på ett strukturerat sätt få kunskap om hur medarbetarna själva tänker och samtidigt informera om att vi som arbetsgivare gärna ser att de jobbar kvar, som anställd eller som inhoppare när det behövs, säger Noomi Näsström.

Artikeln finns också att läsa i tidningen Kommunal Pension nr 1 2024.

Lyssna på vår podd om framgångsrikt arbetsmiljöarbete

I vår poddserie “När alla vinner” kan man fördjupa sig ytterligare i de frågeställningar rapporten berör. I avsnitt 7 beskriver Folktandvården i Stockholm hur de arbetar för att behålla medarbetare över 65 år.

I avsnitt 8, som kommer den 18 juni, presenteras ett liknande initiativ. Då är det ett kommunalt bolag i Västsverige som berättar hur de genom sin modell erbjuder medarbetare att jobba längre. Deras modell, "80-90-100", innebär att anställda över 63 år erbjuds att arbeta 80 %, få 90 % i lön och ha 100 % av pensionsavsättningen. Båda avsnitten ger konkreta exempel på de möjligheter som att jobba längre skapar för både individen och arbetsgivaren.

Du hittar och prenumererar på podcasten ’När alla vinner’ på plattformar som Spotify och Apple Podcasts.

Lyssna via Spotify

Lyssna via Apple Podcasts