KPA Pension vinner Guldägget 2025 i kategorin Effekt

KPA Pension tog hem förstapriset i kategorin Effekt under årets Guldäggsgala för kampanjen "Tack för att du tar hand om oss, vi tar hand om dig sen". Vinsten är ett bevis på att vårt koncept lyckats förändra hur vår målgrupp, anställda inom kommun och region, ser på pension och KPA Pension.

När vi började kommunicera vårt nuvarande koncept visste vår målgrupp knappt att de hade KPA som tjänstepensionsbolag och ännu färre hade en relation till oss. Den största utmaningen har varit att få målgruppen att känna till att vi är pensionsbolaget för dom. 

Pension är en kategori som inte bara är svår att förstå sig på, det är också definitionen av en "lågintresseprodukt". För att lyckas med det har vår målsättning varit att ta fram ett koncept som håller över tid, som bygger på emotionella värden och där våra kunder hyllas. Det är den effekten vi ser idag.

– Klassrumskonceptet är inte bara en bra kreativ lösning, utan också en hyllning till det fantastiska arbete som utförs inom kommuner och regioner varje dag. Det är kul att få bidra till att lyfta fram och värdesätta deras insatser, säger Anna Johansson, chef marknad och kommunikation på KPA Pension.

– Att vinna Guldägget i kategorin Effekt är ett erkännande av ett långsiktigt arbete och ett bevis på att det går att få uppmärksamhet kring en "lågintresseprodukt" som pension. Det är väldigt roligt att få vara delaktig i att förvalta och utveckla det här fina konceptet, säger Malin Gaimer, projektledare varumärke på KPA Pension.