Våga fråga om det du inte förstår

Alexandra på vår kundservice svarar tillsammans med kollegorna på 700 pensionsfrågor varje dag. – Många känner sig dumma som inte förstår hur pensionen fungerar, men de allra flesta har låg kunskap om pensionen. Man ska våga fråga om det som är oklart, det viktiga är att förklara så att kunden förstår, säger Alexandra.

Alexandra på Kundservice

Vi vet att det här med pension kan vara svårt. Många behöver lite hjälp när det börjar bli dags att planera. Det är det vår kundservice är till för, att hjälpa och svara på frågor.

– De allra flesta som ringer till vår kundservice är personer som närmar sig pensionen. Men vi får också samtal från yngre som undrar om de har tjänstepension, och från de som redan gått i pension och har frågor kring sina utbetalningar. Den vanligaste frågan vi får är ”Hur mycket får jag i pension och när kan jag börja ta ut den”, berättar Alexandra.

Mycket information finns på kpa.se och om du loggar in på Mina sidor, men för många känns det tryggt att prata med någon.

Alexandra har jobbat i vår kundservice i ungefär ett år, men har jobbat med pensioner på andra ställen tidigare.

– Det roligaste med jobbet är att inget samtal är det andra likt. Det är en rolig utmaning att hjälpa kunderna att förstå sin pension bättre. Det allra bästa är när en kund som i början av samtalet är orolig, i stället är nöjd och glad när samtalet avslutas, säger Alexandra.

Alexandras bästa tips till alla som har frågor kring sin pension är att logga in på Mina sidor, där finns svar på många frågor. Och om man ändå undrar över något så är man alltid välkommen att ringa.

Har du frågor?

KPA Pensions kundservice är öppen varje vardag mellan 07.30 och 17.00. Telefon: 020-650 500