Så tryggas din tjänstepension i oroliga tider

Hur påverkar coronapandemin och allt som händer i omvärlden din egen ekonomi och din framtida pension? Många oroar sig nu. Inte så konstigt, eftersom pensionssparandet ofta är livets största sparande. Då kan det vara skönt att veta att du sparar i en traditionell försäkring som är en trygg och bra sparform.

Har du många år kvar till det är dags för pensionen? Då vet du också att pensionssparande är ett långsiktigt sparande. Det kommer att vara stökigt i omvärlden i perioder. Men när börserna går ned vet vi att de som regel återhämtar sig över tid.

Du som närmar dig pensionen, kom ihåg att en traditionell försäkring är en trygg och bra sparform. Även om ditt pensionskapital kanske inte växer så mycket just i år så har du under många andra år haft en god utveckling för dina pensionspengar.

Garanterat belopp oavsett hur det går på börsen

I en traditionell försäkring finns en garanterad del. Det betyder att du alltid får minst ett garanterat pensionsbelopp, oavsett hur konjunkturen har svängt och oavsett vad som händer på börsen. Utöver det kan du få mer pengar i form av avkastning. Den påverkas däremot av händelser i omvärlden, som till exempel coronapandemin. Avkastningen kan bli lägre under oroliga tider. Men pensionen är ett långsiktigt sparande där tillfälliga nedgångar ofta kompenseras av uppgångar vid andra tider.

Tryggare pension med spridda risker

För att du ska få en så trygg och bra pension som möjligt placerar vi dina pensionspengar i olika slags tillgångar. Då sprider vi riskerna och du slipper oroa dig för svängningar på börsen. Samtidigt ökar vi möjligheterna att få pengarna att växa. En stor del av pensionspengarna investerar vi i räntepapper. Det skapar en trygg bas. Resten placeras bland annat i aktier och fastigheter där pengarna får bra möjlighet att växa.

Koll på alla delar av din pension

Tänk på att tjänstepensionen är bara en del av din totala pension. Du har också den allmänna pensionen från staten. I den så finns premiepensionen, som är den del du själv bestämmer över. Har du haft flera arbetsgivare kan du ha tjänstepension i olika bolag. Dessutom kan du komplettera med ett eget sparande.

För att få bättre koll på din pension, logga in på minPension. Där ser du alla delar av din pension.