Säsong för pensionskoll

Denna tid på året brukar brevlådan fyllas av årsbesked från banker och pensionsbolag. Du som har valt det får utskick till din digitala brevlåda i stället för med posten. Men vilka årsbesked är det som kommer för pensionen? Och vad innehåller de olika årsbeskeden?

Orange kuvert för din allmänna pension

De flesta känner igen det orange kuvert från Pensionsmyndigheten. Det innehåller ett årsbesked för din allmänna pension. Du får till exempel veta hur mycket du hittills har tjänat ihop till din allmänna pension, alltså din inkomstpension och din premiepension. Du kan också se hur dina pensionspengar är placerade och hur värdeutvecklingen har varit det senaste året. Vill du få en prognos över hur mycket du kan få i allmän pension loggar du in på pensionsmyndigheten.se.

Flera årsbesked för tjänstepensionen

Du som har tjänstepension kan få årsbesked från flera håll om du har arbetat hos flera arbetsgivare. Under mars månad får du ditt årsbesked från oss. Det är samma utskick som vi tidigare kallade ”Värdebesked”. Det kommer i din brevlåda, eller till Kivra om du har anslutit dig dit. Årsbeskedet kommer också att finnas när du loggar in på Mina sidor på kpa.se. Årsbeskedet visar hur det har gått för din tjänstepension under det gångna året, det vill säga hur ditt pensionskapital har förändrats.

Koll på alla dina pensioner

Vill du få koll på alla delar i din pension – allmän pension, tjänstepension och eventuellt privat sparande – loggar du in på minpension.se. Där kan du bland annat se hur mycket du har tjänat in till din pension hittills, och du kan få en pensionsprognos över vad du kan få i pension.