Tjänstepensionens dag − Passa på att informera era medlemmar om deras tjänstepension

Den 27 september varje år infaller Tjänstepensionens dag. En utmärkt dag att passa på att informera era medlemmar om deras tjänstepension.

Tjänstepension är den absolut bästa kollektivavtalade förmånen som arbetsgivaren kan erbjuda sina anställda, men långt ifrån alla vet hur förmånligt det är. Därför har pensionsbranschen gått samman och uppmärksammar tjänstepensionen en dag om året  den 27 september.

Berätta att ni betalar tjänstepension

Vi sammanställt texter och bild-material som ni kan använda för att uppmärksamma dagen på ert intranät, eller någon annan bra plats där medlemmarna går in och kikar emellanåt.

Textförslag

Grattis, du har tjänstepension!
Fem tips för en bättre pension
Om återbetalningsskydd

Bildmaterial

Här hittar du Faktablad och broschyrer som underlättar för er som fackförbund/förtroendevald.

Prata tjänstepension på lönesamtalet

Uppmärksamma tjänstepensionen hela året. Ett naturligt tillfälle är det årliga lönesamtalet och mest konkret blir det om ni nämner hur mycket som avsätts varje månad.

Tjänstepension ger balans

För att uppmärksamma tjänstepensionen har vi tillsammans med andra aktörer i pensionsbranschen tagit hjälp av Lady Silver som är pensionerad barnmorska och som gillar att röra på sig. Under veckan fram till  Tjänstepensionens dag, den 27 september, utmanar hon den som vill med tre olika balansövningar.

Lady silver introducerar balansövningar

”Under hela mitt yrkesverksamma liv har tjänstepension varit en viktig del att tjäna in för att få livet och ekonomin mer i balans när jag väl skulle gå i pension. Tjänstepensionen har gett mig trygghet och idag gör jag det jag gillar allra mest - träna och röra på mig. Därför har jag, tillsammans med Tjänstepensionens dag, tagit fram utmaningen ”Tjänstepension Ger Balans”.

Var med och utmana dig själv och dina kollegor i en balansövning. Sprid under #tjänstepensionensdag

Till balansövningarna

Om Tjänstepensionens dag

tjanstepensionensdag_logo_2020.png

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september och i år för elfte gången. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida pensionen.

I år står dessa bolag och myndigheter bakom dagen:

AFA Försäkring, AMF, Alecta, Avtalat, Collectum, Folksam, Folksam-LO Pension, Fora, Handelsbanken Liv, KPA Pension, Länsförsäkringar, Minpension, Movestic, OFR, Pensionsmyndigheten, Pensionsvalet, PRI, PTK, Skandia och SPV.