Tips för dig som vill dryga ut din pension

Pensionen behöver inte vara den enda inkomsten när du slutar jobba. Du kanske jobbar extra, hyr ut en bostad eller säljer grejer. Det kan vara en god idé att fundera över olika möjligheter att dryga ut en kanske låg pension.

Om du inte kan eller vill fortsätta på det arbete du har idag kan det finnas andra möjligheter till jobb. Det är allt vanligare att ansluta sig till något av de bemanningsföretag som profilerar sig med att hyra ut pensionärer. En annan möjlighet är att göra om hobbyn till ett jobb. Det är aldrig för sent att starta eget företag. Se till att vänner, bekanta och tidigare vet att du är intresserad av att jobba extra. Det kanske kan handla om barnpassning, dagmatte eller trädgårdsarbete.

Lägre skatt när du är 67 år

Tänk på att skatten på lönen är lägre från och med det år du fyller 67 år. Jobbskatteavdraget är ungefär det dubbla. Det gör att du får behålla mer pengar av den lön du får. Men en del jobb, som att vara dagmatte till en hund eller hämta grannens barn från förskolan, kanske ger dig pengar direkt i handen eller byts mot någon gentjänst som är värdefull för dig. Om du är osäker på om du ska betala skatt eller inte kan du kontakta Skatteverket.

Hyr ut ett rum eller en stuga

Om du bor stort eller har en sommarstuga kanske du har möjlighet att få extra inkomster genom att hyra ut. Det kan vara ett sätt att ha råd att bo kvar men kan också ge en extra inkomst. Du kan behöva betala skatt om du hyr ut din bostad för mer än 40 000 kronor på ett år. Hur mycket skatt du betalar beror bland annat på vilken hyra du tar ut.

Läs mer om vad som gäller för att hyra ut din privatbostad på skatteverket.se

Rensa och sälj

Till sist så kan ett enkelt tips för lite extra inkomster vara att rensa ut och sälja. När vi blir äldre har vi ofta samlat på oss en massa grejer. Att sälja saker på säljsajter som Blocket och Tradera har blivit vanligt. Du får sälja och göra en vinst på upp till 50 000 kronor per år utan att betala skatt.