Högsäsong för pensionskoll

Årets första månader är högsäsong för årsbeskeden från olika myndigheter, företag och organisationer. Det är inte helt enkelt att ha koll på vad allting gäller. Här reder vi ut vilka årsbesked som rör din pension och vad de innehåller.

Din allmänna pension i det orange kuvertet

De allra flesta är bekanta med det orange kuvertet. Det kommer från Pensionsmyndigheten och gäller din allmänna pension. Här får du till exempel reda på hur mycket du hittills har tjänat in till din allmänna pension. Den allmänna pensionen består av två delar; inkomstpension och premiepension. Du kan också se hur dina pensionspengar är placerade och hur de har utvecklats under det senaste året.

Här får du hjälp att förstå ditt orange kuvert

Årsbesked för tjänstepensionen kan komma från flera håll

Om du har arbetat hos flera arbetsgivare kan du få flera årsbesked för din tjänstepension. I mars får du ditt årsbesked från oss; till Kivra om du är ansluten dit och annars med vanlig post. Du hittar också ditt årsbesked när du loggar in på Mina sidor. Årsbeskedet visar hur det har gått för din tjänstepension under det senaste året, alltså hur ditt pensionskapital har förändrats under 2022.

Logga in på Mina sidor

Alla dina pensioner samlas på minpension.se

Upplever du att du får pensionsinformation från många olika håll? På minpension.se får du en samlad bild av dina olika pensioner. Det gäller såväl allmän pension som tjänstepension och om du har ett privat sparande. Ta för vana att logga in där åtminstone någon gång per år. Du ser bland annat hur mycket du har tjänat in till din pension hittills, och du kan få en prognos för vad du kan få i pension.

Gå till minpension.se