Behöver ni hjälp av våra seniorkonsulter?
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterPå Mina sidor får du en prognos för din pension, du kan se dina årsbesked och du kan ta bort ditt återbetalningsskydd. Du kan också skicka meddelanden och handlingar till vår kundservice.
Mina sidor är öppet kl. 07.00 - 23.00.
Här loggar du in i administrationsverktyget. Du som är ny användare behöver skaffa ny behörighet samt e-legitimation.
Pensioner innebär ofta komplexa frågor om stora ekonomiska åtaganden över lång tid och som arbetsgivare behöver du vara säker på att ni fattar rätt beslut. Vi kan det mesta inom kommunala pensioner och hjälper er hitta lösningar som passar er verksamhet bäst.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterHar ni rättvisa och kostnadseffektiva pensionsförmåner, och effektiva rutiner för att hantera dem? Fel förmåner kan påverka både dig som arbetsgivare, dina medarbetare och er ekonomi negativt.
Ta hjälp av våra seniorkonsulter för att få en genomlysning av era rutiner och förmåner. Kanske finns det förbättringar att göra och brister som måste åtgärdas. Vi säkerställer att era medarbetare har rätt pensionsförmåner och att ni har en effektiv administration för att hantera dem.
Vi gör detta i tre steg:
Vi inleder med att göra en grundlig genomlysning av ert nuläge där vi utgår från era behov. Exempel på innehåll:
Genomlysningen resulterar i en rapport där vi presenterar ert nuläge. I rapporten kommer vi påtala vilka brister som finns, men också visa på områden som fungerar på ett önskvärt sätt. Vissa brister kan behöva åtgärdas så snart som möjligt. Inom andra områden finns det kanske mindre allvarliga felaktigheter som också bör åtgärdas.
Rapporten mynnar ut i en åtgärdsplan. I den får ni en tydlig bild över vad som behöver göras. Ni får också veta när ni ska agera för att ta hand om bristerna på ett bra sätt. Med åtgärdsplanen kommer ni ha en bättre ordning och reda på era förmåner och rutiner samt känna er trygga med att ni gör på rätt sätt.
Välkommen att kontakta oss så att vi kan berätta mer om tjänsten. Vi ser fram emot att hjälpa er!
Ansvarsområde: Strategiska och komplexa frågeställningar gällande pensionsavtal, pensionspolicy, chefsavtal, pensionshantering och verksamhetsövergångar
Telefon: 070-831 68 76
E-post: bernt.mahr@kpa.se
Ansvarsområde: Strategiska och komplexa frågeställningar gällande pensionsavtal, pensionspolicy, chefsavtal, pensionshantering och verksamhetsövergångar
Telefon: 072-582 64 83
E-post: patrik.andersson@kpa.se
Ansvarsområde: Strategiska och komplexa frågeställningar gällande pensionsavtal, pensionspolicy, chefsavtal, pensionshantering och verksamhetsövergångar
Telefon: 073-423 58 53
E-post: susanne.wallden@kpa.se
Med tjänsten Politiker Plus får ni hjälp med frågor om förtroendevaldas pensioner och pensionsersättningar.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterPensionsreglerna för dem som har pensionsrätt enligt PBF, eller tidigare regelverk, skiljer sig mycket från de pensionsregler som gäller för anställda.
Rörligheten bland de förtroendevalda ökar. Det gör att fler vill veta vilka regler som gäller för pensionen och hur stor den blir. Fler vill också veta vad som händer med pensionen när personen går vidare till annat uppdrag eller anställning.
Välkommen att kontakta er kundansvarig eller någon av våra seniorkonsulter.
En egen pensionspolicy ger dig som arbetsgivare möjlighet att arbeta med pensionsfrågorna på ett genomtänkt sätt. Tillsammans utformar vi en pensionspolicy som är speciellt framtagen för att passa just era behov. Vi kan också hjälpa er att uppdatera er policy vid till exempel avtalsförändringar.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterVi står inför en generationsväxling på arbetsmarknaden där det kommer att bli allt viktigare för dig som arbetsgivare att kunna behålla och rekrytera personal. Möjligheten att utforma egna pensionslösningar blir allt viktigare för att vara en attraktiv arbetsgivare. Med en pensionspolicy kan ni skapa tydliga regler om olika pensionslösningar och det blir enklare för dig och dina kollegor att svara tydligt på de frågor som uppkommer. En trygghet för er i det dagliga arbetet helt enkelt.
Först kartlägger vi tillsammans era behov och önskemål. Efter resultatet tar vi fram ett utkast till policy som ni lämnar synpunkter på. Sedan presenterar vi resultatet för den grupp hos er som ni har utsett. Till sist fattar ni beslut om att genomföra och börja tillämpa policyn.
Pensionspolicyn behövs för att vi som arbetsgivare lättare ska kunna rekrytera och behålla nyckelpersoner.
En pensionspolicy utgår ifrån hur verkligheten ser ut här och nu. När omvärlden förändras behöver även policyn justeras. Det kan till exempel handla om förändringar i lag och avtal, som exempelvis nu när AKAP-KR gäller jämsides med KAP-KL. Nya behov och krav från de anställda behöver också finnas med i pensionspolicyn. Därför rekommenderar vi att ni ser över policyn en gång om året.
Vår pensionspolicy skapar klara regler om hur vi ska agera i olika situationer, till exempel vid avveckling av personal.
Med det nya uppdaterade AKAP-KR får anställda en högre pensionsavsättning som ger mer tjänstepension för era anställda som arbetar på kommun, region eller bolag.
Men det innebär samtidigt att er pensionspolicy eller era pensionsriktlinjer behöver uppdateras. En allmän genomgång och uppdatering av text kommer att behövas. Utvärdera ert erbjudande, vilka alternativ som finns idag och vad som ska finnas i era riktlinjer och er policy i framtiden.
KPA Pensions seniorkonsulter kan stödja och hjälpa er i arbetet.
Vill du veta mer om vilka fördelar just er verksamhet kan få från en egen pensionspolicy är du välkommen att kontakta din kundansvarige eller någon av våra seniorkonsulter.
Vill du erbjuda era anställda en fördelaktig förmån? Då kan löneväxling vara ett bra alternativ. Löneväxling innebär att den anställda kommer överens med dig som arbetsgivare om att avstå en del av sin bruttolön och istället få en extra pensionsförsäkring.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterLöneväxling är ett enkelt sätt för dig som arbetsgivare att ge den anställda ett förmånligt erbjudande. Utan att det kostar er något extra. Eftersom löneskatt på pensionskostnader är lägre än arbetsgivaravgiften på lönen kan ni använda de minskade kostnaderna till att öka den anställdas pension.
Det går att välja till ett återbetalningsskydd som innebär att pensionen betalas ut till familjen vid dödsfall.
Att växla lön mot pension kan vara förmånligt i många fall, men främst för den som även efter löneväxlingen har en lön som överstiger 8,07 inkomstbasbelopp. Annars kan till exempel allmän pension och andra förmåner påverkas negativt.
Vill du erbjuda dina anställda en förmån som ni båda gynnas av? Kontakta din kundansvarige. Vi kan även erbjuda informationsträffar till era anställda med personlig rådgivning.
Att trygga pensionsåtaganden över lång tid är inget enkelt beslut. Är det exempelvis bäst att lösa in och försäkra hela skulden eller är det tryggare att starta en egen pensionsstiftelse? Vi hjälper er välja den metod som passar just er bäst.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterDet finns tre olika sätt att trygga era pensionsåtaganden:
• Skuldföring
• Försäkring
• Pensionsstiftelse
Vi kan hjälpa er med allt från behovsanalys och utredningar, förmånsberäkningar, kostnadsberäkningar, prognosarbete, konsekvensbeskrivningar till beslutsunderlag.
Här följer några exempel på frågor som kan vara aktuella att titta på:
Om du som arbetar med pensioner i en region, kommun eller på ett kommunalt företag har frågor - kontakta oss via 0771-650 020 eller arbetsgivare@kpa.se.
Vill du veta mer om någon av våra tilläggstjänster inom pension och försäkring? Hör av dig till våra seniorkonsulter.
Pensionsområdet är under ständig förändring vilket ställer stora krav på dig som arbetar med dessa frågor. Pensioner är dessutom endast en del av alla arbetsuppgifter för dig som arbetar med ekonomi- och personalfrågor.
Vi har lång erfarenhet av komplexa frågor inom pensionsområdet. Berätta vad ni behöver hjälp med så hör vi av oss!
Kontakta våra seniorkonsulterVill du vara säker på att ni jobbar både effektivt och enligt lag och avtal – anlita en seniorkonsult från oss genom Pensionshjälpen Plus. Våra seniorkonsulter hjälper er med kunskap och handledning i komplexa och strategiska pensionsfrågor. Tjänsten tecknas som ett abonnemang och arvodet sätts efter arbetets omfattning.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta din kundansvarige eller någon av våra seniorkonsulter.
Vi har god kompetens när det gäller strategiska och komplicerade frågeställningar om bland annat pensionsavtal, pensionspolicy och verksamhetsövergångar. Fyll i formuläret och berätta lite mer om hur vi kan hjälpa er.
E-post: bernt.mahr@kpa.se
Telefon: 070-831 68 76
E-post: patrik.andersson@kpa.se
Telefon: 072-582 64 83
E-post: susanne.wallden@kpa.se
Telefon: 073-423 58 53